Головна Новини Весни у транспорті поки що не передбачається
Новини

Весни у транспорті поки що не передбачається

20 Квітня 2023 104

У міжнародних перевезеннях зима продовжується. Індекси тарифів удвічі нижчі порівняно з минулим роком. Навіть у березні ситуація не покращала. Тарифи також постійно знижуються. Які перспективи того, що ситуація перевізників зміниться на краще?

Початок року традиційно є часом найменшої активності на міжнародних маршрутах. Однак у березні зазвичай настає транспортна весна та галузь оживає. Цього року нічого подібного не сталося.

На більшості маршрутів індекси попиту в I кварталі 2023 р. у річному обчисленні були нижчими майже вдвічі. А тарифи – на всіх маршрутах – до відчаю перевізників, що прогинаються під витратами, що постійно зростають, невпинно падають.

Дані, на яких ми ґрунтуємося, надходять з біржі Trans.eu та стосуються спотового ринку автомобільних перевезень. Індекс попиту показує реалізовані та нереалізовані запити клієнтів. Індекс пропозиції розраховується на основі переговорів, які проводять перевізники за цими запитами. У свою чергу, тарифний індекс розраховується виходячи з запропонованих цін на транспорт.

Аналізовані нами маршрути є експортними напрямками двох найважливіших – з погляду транзиту – ринків для країн Східної Європи, які здійснюють перевезення до Європейського Союзу – Польщі та Литви. У разі першого ринку ми проаналізували напрями до Німеччини, Нідерландів, Франції, Італії, Чехії та Великобританії, а у разі другого – до Німеччини, Польщі, Франції та Латвії.

Попит пікірує

Перший квартал цього року наочно підтвердив тенденцію, яку ми спостерігаємо з вересня 2022 року – зниження попиту на транспорт із Польщі до ЄС. Європейські економіки, що слабнуть, низька промислова активність, низький споживчий попит, викликаний високою інфляцією та зростанням вартості життя – все це сприяло зниженню торговельної активності. Це в свою чергу, призвело до зниження попиту на транспортні послуги.

Зниження індексу попиту у першому кварталі порівняно з аналогічним періодом минулого року вражає. Або швидше лякає. Наприклад, на маршруті з Польщі до Німеччини медіана індексу попиту за перші три місяці 2023 року склала 47 пунктів порівняно зі 101 пунктом на рік раніше.

Ще більше зниження зафіксовано на маршруті до Нідерландів (до 50 пунктів зі 116) та Італії (до 65 пунктів зі 154). Схоже зниження, як і на німецькому напрямі, було зафіксовано на чеському та французькому напрямках.

Найменше знизився попит на транспортні послуги у Велику Британію, але в основному це було пов’язано з тим, що рік тому він уже перебував на досить низькому рівні через наслідки брекситу.

Якщо уважно подивитися на місячні показники за перший квартал, у вічі впадає тривожний момент: якщо традиційно січень (а частково і лютий) були найслабшими місяцями з погляду попиту, то у березні зазвичай можна було помітити зростання попиту на транспорт. На жаль, цього року цього не сталося.

Якщо на кожному маршруті (крім маршруту до Італії) у лютому порівняно з січнем індекс покращився (відповідно до історичної тенденції), то березень приніс відскок лише по двох із шести напрямків. Британський маршрут показав мінімальне місячне зростання у лютому та березні.

Також в Італії березень був кращим за лютий, але, враховуючи зниження у лютому порівняно з січнем, наприкінці кварталу попит на перевезення до цієї країни все ще був нижчим, ніж у січні. За іншими напрямками висхідна тенденція у лютому змінилася обвалом у березні.

Це підтверджує, що економічний спад, зниження споживання та зменшення замовлень більш ніж реальні та виходять за рамки традиційного сезонного уповільнення.

Вантажівок більш ніж достатньо
Кількість вільних транспортних потужностей у Польщі протягом перших трьох місяців року була на вищому рівні, ніж у попередньому році, за трьома напрямками. На такій кількості маршрутів доступність транспорту була нижчою, ніж рік тому: так було у випадку Нідерландів, Італії та Великобританії.

Перевізники уникають Великобританії скоріше через брексит та необхідність проходити перевірки при поверненні на материк. Найменша пропозиція транспорту на Туманний Альбіон автоматично призводить до доступності транспортних засобів на маршрутах до сусідніх країн Бенілюксу.

Попри падіння попиту на транспортні послуги до Франції та Німеччини, пропозиція транспорту на цих маршрутах залишається високою. Це настільки важливі експортні напрямки, що компанії чекають у готовності виконувати замовлення цими маршрутами й швидше не шукають альтернатив.

Однак у всіх напрямках помітно, що у березні було доступно більше транспорту у Польщі порівняно із січнем. Це означає, що перевізники сидять без замовлень і чекають на вантажі. А ця велика доступність вантажівок автоматично відображається на тарифах.

Тарифи значно нижчі

Перший квартал цього року підтверджує явище уповільнення тарифів у транспорті, яке спостерігається з літа 2022 року. За три перші місяці за всіма шістьма напрямками з Польщі зафіксовано зниження медіани індексу тарифів порівняно з трьома першими місяцями минулого року.

З 2022 року тарифи зростали після початку війни в Україні через динамічний стрибок цін на паливо. Зростання індексу цін тривало до початку літа. А з жовтня спостерігається їхнє зниження. Це уповільнення та падіння пов’язані зі стабілізацією цін на паливо та падаючим попитом на транспортні послуги.

Якщо розглядати перший квартал 2023 року у місячному вирахуванні, то індекс тарифів у березні перебуває на нижчому рівні, ніж середній за квартал за чотирма з шести напрямків: до Німеччини, Чехії, Італії та Великобританії. Це показує тенденцію до зниження тарифів на цих маршрутах.

У напрямку в Нідерланди березневий результат найвищий цього року, але лише на 2% пункту вище за середню. Тільки на маршруті до Франції спостерігалося явне зростання індексу у березні – після 110 пунктів у січні та 111 у лютому, у березні він підскочив до 118 пунктів.

Навесні попит не розквітне
Чого чекати у найближчі місяці? Здається, що у найближчому кварталі складно очікувати на явне відновлення попиту. Це пов’язано із поганою ситуацією у промисловості ЄС.

Питання про те, як формуватимуться тарифи, дещо складніше. В останні тижні дизель явно дешевшав, що у поєднанні зі зниженням попиту на транспорт змушує знижувати тарифи. Однак перевізники мають високі постійні витрати й не можуть собі дозволити знижувати ціни на свої послуги, тому що дрібнішим компаніям це загрожує крахом.

З іншого боку, експерти стверджують, що зниження цін на паливо, ймовірно, добігає кінця і на заправках очікуються вищі ціни. Проте прогнози багатьох експертів і голоси ринку, що пролунали наприкінці 2022 року, про те, що лише в другій половині 2023 року можна очікувати відновлення економіки та пожвавлення транспортного сектора, здаються все більш реалістичними.

Поділитися
Нові
Популярні
Подібні публікації