Головна Новини Ситуація на польсько-українському кордоні постійно ускладнюється
Новини

Ситуація на польсько-українському кордоні постійно ускладнюється

23 Листопада 2023 667

Пройшло два тижні з моменту початку протестів на польсько-українських пунктах пропуску. Переговори між польськими перевізниками та урядовими представниками обох країн не призвели до результатів, і вантажівки залишаються в довгих чергах на кордоні.

В понеділок організатори блокад здійснювали зустрічі з представниками Єврокомісії. Організації перевізників з Центральної та Східної Європи спільно направили листа до Брюсселя, де вимагають припинення угоди між Україною та ЄС.

Після невдалих переговорів з польським та українським урядами страйкуючі перевізники планують розпочати діалог із представниками Єврокомісії. З цієї причини плановану на понеділок акцію протесту в Медиці було відкладено.

Про це повідомив Рафал Меклер, голова «Конфедерації» на Люблінщині, який приєднався до акції Комітету захисту перевізників і транспортних роботодавців (KOPiPT).

Організація планує провести онлайн зустріч з представниками Європейського союзу, яка буде вже другою зустріччю із посадовцями ЄС. У KOPiPT сподіваються, що їхні аргументи стосовно негативних наслідків для України в результаті скасування дозволів на перевезення дійдуть до представників влади ЄС.

Величезні черги
Тимчасово на кордоні утворилися великі черги вантажівок. За даними поліції, у понеділок рано вранці через пункт пропуску в Дорогуську на виїзд з Польщі чекало близько 1,1 тисяч транспортних засобів у 25-кілометровому заторі.

Очікуваний час очікування для перетину кордону там становить 250 годин. У Гребенному ситуація аналогічна: приблизно 600 вантажівок зупинилися, очікуючи вже 150 годин.

“Черга доходить до міста Лабуньки Замойського повіту. Її довжина, з дотриманням буферних зон через населені пункти, сягає приблизно 49 км”, – сказала Польському агентству преси молодша асп. Малгожата Павловська з поліції Томашова Любельського.

Навіть після скасування акції протесту, ситуація в Медиці додатково ускладнилася. У понеділок рано вранці Держприкордонслужба України оцінила очікуваний час на кордоні у 118 годин. Того ж дня також було оголошено тимчасове призупинення пропускного режиму у пункті пропуску Шегині.

“У зв’язку з відсутністю електроенергії в пункті пропуску «Медика» (Республіка Польща) тимчасово призупинено пропуск осіб і транспортних засобів на виїзд з України. Громадян просять врахувати цю інформацію під час перетину кордону”, – йдеться у повідомленні прикордонної служби у Facebook.

Угода Україна – Європейський Союз
Провідні галузеві організації з Центральної та Східної Європи також виявили проблематичні наслідки скасування транспортних дозволів для українських компаній.

Керівники транспортних організацій п’яти країн – Ян Бучек («ZMPD») з Польщі, Жолт Барна («MKFE») зі Угорщини, Йозеф Мельцер («Cesmad Bohemia») з Чехії, Павол Пієшчаньский («Cesmad») з Словаччини та Ромас Аустінскас («Linava») з Литви – подали спільне звернення до президента Європейської Комісії Урсули фон дер Ляєн, єврокомісара з питань транспорту Адіни Валеан, єврокомісара з питань внутрішнього ринку Тьєррі Бретона та міністрів транспорту Чехії, Угорщини, Литви, Словаччини та Польщі.

Вони висловили стурбованість через напружену ситуацію, що виникла через угоду між ЄС та Україною, яка дає українським перевізникам право вільно перевозити товари до країн Євросоюзу.

За висловами організації, необхідно анулювати чи ретельно переглянути угоду між ЄС та Україною. “Двосторонні угоди окремих країн ЄС з Україною, які встановлюють кількість дозволів, спрямовані на утримання прийнятного обсягу перевезень, які могли б здійснювати українські перевізники без шкоди для ринку ЄС. Їхнє скасування можливе лише після виконання Україною конкретних умов.

Передчасне скасування дозволів і можливість здійснення перевезень, з певними виключеннями, призвело до дуже важкої та складної ситуації, в якій можливості контролю стали суттєво обмеженими”, – наголошують асоціації в листі до посадовців ЄС.

За словами організації, варто відзначити, що на ринку ЄС, крім значного збільшення взаємних операцій, також помітне зростання незаконних перевезень типу “cross-trade” (між третіми країнами).

“Більшість із нас передбачувала такий розвиток подій, але наші голоси не були почуті. Ця відсутність комунікації призвела до протестів, з якими ми зараз стикаємося, зокрема, на польсько-українському кордоні. Це ознака безсилля та сигнал про необхідність негайного відновлення діалогу”, – зазначають транспортні організації.

Тому вони настоюють на терміновому розірванні угоди ЄС-Україна або на внесенні значних змін до неї, щоб надати можливість повернутися до укладання двосторонніх угод між окремими країнами ЄС та Україною.

“Ми готові обговорювати будь-які розумні пропозиції. Однак ми не можемо уявити збереження поточної ситуації до червня 2024 року, допоки діють поточні домовленості», – додають вони.

Поділитися
Подібні публікації