Головна Новини Не лише в Німеччині: поточний стан, оскільки все більше країн вводять плату за викид CO2 для вантажівок
Новини

Не лише в Німеччині: поточний стан, оскільки все більше країн вводять плату за викид CO2 для вантажівок

9 Травня 2024 302

Швеція стала останньою країною, яка запровадила плату за проїзд на основі викидів CO2, а Данія послідує за нею в січні. Ось що потрібно знати автоперевізникам про запровадження плати за проїзд на дорогах у вуглекислому газі в Європі.

Наприкінці минулого року запровадження в Німеччині плати за проїзд вантажівок на основі викидів CO2 привернуло багато заголовків у логістиці через значне зростання витрат. Однак низка інших європейських країн з тих пір запровадили подібні збори відповідно до законодавства ЄС.

Окрім Німеччини, системи плати за дорогу на основі CO2 наразі діють в Австрії, Чехії та Угорщині. Швеція щойно запустила свою систему, а Данія приєднається в січні 2025 року.

Як ці системи працюють і як розраховуються комісії? Коли інші країни Європейського Союзу запровадять плату за проїзд за дорогами, що базується на CO2?

На ці та інші запитання відповіли експерти галузі під час нещодавнього вебінару IRU під назвою «Нові системи оплати вантажівок у Європі: що вам потрібно знати».

Ситуація зі збором мита за CO2 в Європі
Пропонуючи свій огляд поточної ситуації, Ромен Мутон, дослідницький менеджер відділу транспорту та навколишнього середовища IRU, пояснив, що впровадження компонента CO2 для дорожніх зборів ще не є рівномірним у ЄС.

За словами Мутона, причиною цього є те, що директива Euro Vignette 2022 року використовує цифровий вимірювач відстані для розрахунку плати за проїзд, але не всі країни-члени використовують таку систему.

У деяких країнах, наприклад у Франції, встановлено плату за дистанцію. Крім того, інші, як от Нідерланди, використовують плату за проїзд за часом.

Щодо зборів, які вже діють, Мутон сказав:
«Наприкінці минулого року Німеччина була першою державою-членом, яка запровадила компонент збору мита за викид CO2, що призвело до підвищення на 0,16 євро за кілометр для класичних зчленованих транспортних засобів Євро 6.

Таке збільшення призводить до зростання вартості класичного тягача та напівпричепа на 80%. Далі Австрія та Угорщина на початку 2024 року йшли в середньому на 7% і 40% відповідно.

Тоді Чеська Республіка почала вводити новий збір за проїзд у березні, що призвело до підвищення плати за проїзд транспортних засобів Євро 6 на 13% на обох автомагістралях, а також на магістральних дорогах у майбутньому».

Як згадувалося раніше, наступними країнами-членами, які введуть плату за викид CO2, будуть Швеція, починаючи з травня, і Данія, чия система буде запущена в дію з січня 2025 року.

Заглядаючи далі, Мутон додав:
«Нідерланди думають про 2026 рік, як і Румунія. Деякі автомагістралі у Франції, такі як A35 в Ельзасі, можуть мати компонент плати за викид CO2 у 2025 році.

Але для Франції стягнення мита за викид CO2 буде більш масовим, коли будуть переглянуті концесії, перші у 2032 році. Нарешті, Болгарія вказала, що це працює над формою зборів за CO2, але поки що без чітких часових рамок».

Концесії у Франції
Інший доповідач на заході, Марк Нейран, директор з розвитку бізнесу компанії Axxes, постачальника електронної плати за проїзд, розповів більше про те, чому Франція запровадить свою систему збору мита на основі CO2 пізніше, ніж інші.

«Причина затримки полягає в тому, що вони стверджували, що не можуть адаптувати свою систему до такої еволюції, і це буде суттєва зміна в їхньому концесійному контракті, і що їхній уряд повинен був переглянути концесійні контракти тощо», — сказав Нейранд.

Нейранд додав, що концесії почнуть зникати в 2032 році, процес, який зрештою завершиться до 2036 року.

Враховуючи те, що Іспанія скасовує дорожні збори та має пільги, термін дії яких закінчується, Нейранда також запитали, чи може він передбачати, що Франція стане безкоштовним.

У відповідь на це питання Нейранд сказав:
«Я був би здивований, якби вони позбулися плати за проїзд, знаючи, що в Іспанії уряд, очевидно, шкодує про своє рішення позбутися плати за проїзд, тому що зараз у них немає грошей, щоб фінансувати технічне обслуговування своїх автомагістралей».

Польщі, Італії та Іспанії
Щодо того, коли деякі інші європейські країни зможуть запровадити власні збори за проїзд на основі викидів CO2, Мутон сказав присутнім на вебінарі минулого тижня, що Італія є однією з країн, які мають змінити свій метод розрахунку плати за проїзд.

Крім того, Мутон додав, що в той час, як у Польщі є цифровий розрахунок плати за відстань, немає чіткої інформації щодо можливої ​​дати запровадження плати за викид CO2 в країні.

Нарешті, щодо Іспанії, де діє закрита плата за проїзд, але її поступово скасовують, оскільки країна стає безкоштовною, Мутон сказав, що «ми чуємо чутки, що Іспанія в майбутньому перейде на плату за викид CO2, але ми не знаємо, коли».

Як розраховуються існуючі збори за викид CO2
Як було зрозуміло в попередній частині цього тексту, існує досить різна картина, коли справа доходить до дат, коли в різних країнах-членах ЄС буде запроваджено плату за проїзд на основі CO2.

Це, природно, додає певної складності, що, на жаль, також стосується того, як розраховуються збори за викиди CO2 у різних країнах ЄС.

Узагальнюючи ці різні підходи, Мутон каже, що існуючі системи оплати за проїзд можна розділити на дві групи.

«Для Австрії, Чехії та Німеччини використовується концепція класів CO2, починаючи від класу 1 для більших викидів CO2 до класу 5 для транспортних засобів з нульовими викидами. Майже для всіх вантажівок і автобусів існує лише два рівні: клас 1 для дизельних і газових двигунів і клас 5 для електричних і водневих силових агрегатів.

Але для транспортних засобів, які вже проходять через VECTO (Інструмент розрахунку споживання енергії автомобілями), можливі додаткові класи», — сказав менеджер з досліджень транспорту та навколишнього середовища IRU.

Мутон додав:
«Сьогодні плата за проїзд поширюється лише на вантажівки 4×2 і 6×2 і тягачі з вантажопідйомністю понад 16 тонн. Для цих вантажівок, а також для вантажівок, зареєстрованих після липня 2021 року, відповідно до їхніх результатів VECTO, під час першої реєстрації вони можуть належати до класу 2, якщо викиди CO2 на 5% кращі за базове значення, до класу 3, якщо вищі за 8%, і Клас 4, якщо краще 50%. Класи від 2 до 4 стосуються як дизельного, так і природного газу».

Далі Мутон пояснив, що транспортні засоби з нульовим рівнем викидів (клас 5) будуть звільнені від плати за проїзд у Німеччині до кінця наступного року, тоді як інші транспортні засоби потраплять до класу 1.

Тим часом в Угорщині використовують альтернативну систему
«Класифікація інша для Угорщини, де всі транспортні засоби сплачуватимуть інфраструктурний компонент мита, а потім, відповідно до євростандарту транспортних засобів, мита за забруднення повітря, шум і CO2, і лише транспортні засоби з нульовими викидами звільнені від плати. Компонент збору CO2», – сказав Мутон.

Чому бездіяльність може коштувати автоперевізникам
Третім експертом, який виступив на заході, був Андреа Шой, віце-президент відділу зборів за проїзд у DKV Mobility.

Вона попередила, що автоперевізники повинні реєструвати свої транспортні засоби, щоб уникнути автоматичного потрапляння їх у категорію найдорожчих дорожніх зборів. «Відверто кажучи, якщо ви нічого не робите, ви просто платите найвищу ціну або найвищий тариф.

Тож ви як компанія не зобов’язані нічого робити. Просто рекомендується перевірити ваші транспортні засоби, щоб побачити, чи буде у вас кращий клас CO2, що означає нижчу суму тарифу. Якщо ви нічого не робите, вас просто зараховують до найвищого класу», – сказав Шой.

Таким чином, Scheu рекомендує перевізникам передавати документи на свої транспортні засоби до свого постачальника послуг оплати проїзду, щоб перевірити, чи відповідають їхні транспортні засоби вищому класу CO2, що може призвести до застосування нижчих ставок мита.

Необхідні сертифікати
Щодо того, якими мають бути ці документи, Шой зазначив реєстраційні документи на транспортний засіб, а також сертифікат відповідності. На додаток до цього також потрібен CIF або файл інформації про клієнта.

Тим не менш Шой попереджає, що залежно від країни, де зареєстровані транспортні засоби, іноді може бути важко отримати ці документи.

Майбутній розвиток подій
Щодо інших систем збору плати за викид CO2, які можуть бути запроваджені в Європі, Марк Нейранд, директор з розвитку бізнесу компанії Axxes, сказав, що Нідерланди, Данія та Румунія є серед тих, хто розглядає використання супутникових систем збору.

«Напевно, це збільшить навантаження на транспортні компанії. Мені знову шкода, що я повідомляю погані новини, але це оплата буде збільшуватися і буде створено майже в кожній європейській країні, тому що майже всі вони розглядають впровадження систем збору плати».

У той же час інші питання, які перевізникам, можливо, доведеться взяти до уваги в майбутньому, як підкреслили Шой і Нейранд, включають зміни в класифікації класу, а також включення причепів до систем стягнення мита, остання з яких, як очікується, прибуде близько 2023 року.

Поділитися
Нові
Популярні
Подібні публікації