Головна Новини В Європі знизились тарифи на вантажоперевезення
Новини

В Європі знизились тарифи на вантажоперевезення

21 Лютого 2023 109

Спочатку відбулося уповільнення зростання тарифів на автоперевезення в Європі у III кварталі 2022 року, а потім – у IV кварталі – ціни на вантажоперевезення почали знижуватися. Саме така картина вимальовується із останнього звіту, підготовленого аналітиками Transport Intelligence (TI) та Upply.

У IV кварталі 2022 року індекс спотових тарифів знизився на 2,4 пункту порівняно з попереднім кварталом і досяг 142,1 пункту. Цей показник знизився порівняно із 144,5 пунктами, зафіксованими кварталом раніше. Вперше за довгий час, починаючи з першого кварталу 2020 року, індекс тарифів виявився нижчим, ніж у попередньому кварталі. Тим не менш, індекс все ще був на 18,1 пункт вищим, ніж рік тому.

Індекс контрактних тарифів уникнув негативної тенденції. Останні три місяці 2022 року він становив 129,8 пунктів. Таким чином, можемо говорити про мінімальне зростання (на 0,4 пункти) порівняно із попереднім кварталом. У річному вирахуванні індекс зріс на 19 пунктів.

Вантажоперевізники у скрутному становищі
Причиною послаблення зростання тарифів, очевидно, є уповільнення темпів зростання споживання та промислового виробництва у Європі. Компанії виробляють менше, споживачі купують менше, що призводить до зниження попиту на транспортні послуги. Це добре видно з аналізу попиту на основних експортних маршрутах із Польщі.

Однак скорочення не є значним, оскільки, крім явного зниження попиту, паралельно з цим на транспортні компанії, як і раніше, чиниться великий тиск у плані витрат. Високі ціни на паливо (і введення ембарго на дизельне паливо з росії не послабить цінового тиску), брак водіїв, екологічні та технологічні вимоги (очікування відправників вантажу, що автоперевізники користувалися телематичними системами тощо) означають, що можливості перевізників по зниженню тарифів сильно обмежені.

Найдорожче в Польщі
У той час як у середньому тарифи в Європі почали падати, польський ринок є одним із тих, де вони чинять опір зниженню. Більше того, за винятком спотового ринку, вони досягли рекордних рівнів.

На маршруті Варшава – Дуйсбург, проаналізованому експертами TI, на контрактному ринку в напрямку Дуйсбурга тарифи склали в середньому 1532 євро (1,42 євро/км), збільшившись на 2,1% в порівнянні з попереднім кварталом. У річному обчисленні було це 39,6% дорожче. До Варшави „за контрактом” потрібно було заплатити в середньому 1 200 євро (1,11 євро/км) – на 2,1% більше, ніж у третьому кварталі.

На спотовому ринку за перевезення вантажів у Дуйсбург перевізники хотіли отримати в середньому 1865 євро (1,73 євро/км), що на 4,2 відсотка менше, ніж у період з липня по кінець вересня. А в попередньому кварталі ми спостерігали зростання на 5,1 відсотка. На напрямку до Польщі, навпаки, в середньому довелося заплатити 1517 євро (1,40 євро/км) – зростання на 3,2 відсотка.

У третьому кварталі розрив між спотовими та контрактними тарифами на маршруті Німеччина-Польща був одним із найвищих у Європі. Цей розрив ще більше збільшився за останні три місяці минулого року.

Аналітики Transport Intelligence очікують, що тарифи на маршруті до Німеччини можуть знизитись на обох ринках. У напрямку Польщі вищий попит у цій країні стримуватиме зниження тарифів і утримуватиме їх на рівні невеликого зростання. Багато залежить від цін на пальне. Якщо заправка не витягуватиме з гаманців перевізників більше грошей, ніж раніше, це допоможе знизити тарифи.

Слабка Німеччина

Аналогічне явище спостерігається на маршруті з Франції до Німеччини (Лілль-Дуйсбург) – ослаблення попиту з боку німецького ринку вплинуло на спотову ціну цієї країни. Вона впала на 10,2%, до 574 євро. Це зниження було другим за силою у всій Європі. Контрактна ціна, навпаки, зросла на 6%, до 513 євро (1,70 євро/км).

В іншому напрямку – до Франції, як і до Польщі, їхати з Німеччини було дорожче, ніж у попередньому кварталі. У французьке місто Лілль вантажівки перевозили вантажі за 749 євро (2,48 євро/км) за контрактом (зростання на 4,9% порівняно з попереднім кварталом) та за 846 євро (2,80 євро/км) „на споті” – Зростання на 1,2% порівняно із попереднім кварталом. Хоча французька економіка також переживає уповільнення, вона не така сильна, як у Німеччині.

Зниження цін у Південній Європі
З важливих європейських маршрутів траса Мадрид-Париж стала найкращою ілюстрацією загальноєвропейської тенденції. У напрямку Іспанії контрактні ціни знизилися на 5,1% порівняно з попереднім кварталом, а спотові – на 4,2%. Вантажі до Парижа подешевшали на 1,5 відсотка за контрактом, а „на споті” – вже на 3 відсотки порівняно з 3 кварталом 2022 року.

Транспортні тарифи у 2023 році
Томас Ларр’є, генеральний директор компанії Upply та співавтор звіту, наголошує, що у перші місяці 2023 року в Європі має відбутися зниження контрактних тарифів. Скорочення вже помітні на спотовому ринку, оскільки він скоріше реагує на зміни попиту, пояснють експерти.

“На контрактному ринку буде зниження, але не таке чітке, як, наприклад, у тарифах на контейнери, тому що все ще високі реальні витрати в транспортному секторі. Тарифи будуть падати, але, звичайно, не до рівнів 2020 та початку 2021 року”, – пояснює Томас Ларр’є.

„Мій прогноз на 2023 рік такий – контрактні тарифи впадуть на 3-5 відсотків, а спотові стануть дедалі нестійкішими через невизначеність споживчого попиту”.

Європейський ринок автомобільних вантажних перевезень переходить у нову фазу, оскільки попит знижується, а ціни починають падати, вважає Майкл Кловер, керівник відділу комерційного розвитку в Transport Intelligence.

“Ми очікуємо, що тарифи фрахту продовжать падіння у першому кварталі з огляду на слабкий споживчий попит, високі запаси в Європі та низькі обсяги імпорту у четвертому кварталі. Проте обсяги, ймовірно, стабілізуються у другій половині року, оскільки рівні запасів будуть відпрацьовані, а наслідки інфляції ослабнуть”, – каже Майкл Кловер.

Враховуючи ринкові показники, він припускає, що обсяг виробництва незабаром відновиться, щоб задовольнити вищий очікуваний попит наприкінці 2023 року.

“Це відновлення попиту у поєднанні з високими витратами з боку пропозиції, ймовірно, підтримуватиме високий рівень вантажних тарифів у 2023 році”, – сказав Майкл Кловер.

Вінсент Ерард, старший директор IRU зі стратегії та розвитку вважає, що рівень транспортних тарифів у Європі зміниться вже незабаром.

“Зниження фрахтових тарифів у четвертому кварталі пом’якшило тиск на водіїв та логістичних операторів. Тим не менш, зниження рівня нестачі водіїв вантажних транспортних засобів носить тимчасовий характер, а середньострокові перспективи виглядають похмурим: до 2026 року на пенсію піде третина водіїв вантажівок у Європі. Транспортні тарифи знову піднімуться в найближчі квартали до потенційно неприйнятного рівня, що, своєю чергою, підживить інфляцію”, – сказав Вінсент Ерард.

Поділитися
Подібні публікації