Головна Новини Ціна на автомобільні перевезення в ЄС збільшились
Новини

Ціна на автомобільні перевезення в ЄС збільшились

16 Березня 2023 134

Тарифи на вантажоперевезення на території Європейського союзу збільшилися минулого року на 13%, випливає зі звіту про ринок, підготовлений цифровою експедиторською компанією Sennder на основі ставок, які вона сплачує своїм перевізникам.

Основними причинами зростання витрат на перевезення стали стрибок цін на паливо та нестача водіїв. У період із січня по грудень ціни на маршрутах з Польщі до Німеччини зросли на 24%. І це незважаючи на досить слабкий експорт із Польщі до Німеччини. Однак ціни на пальне сильно вдарили по польських транспортних компаніях.

Крім того, влітку низький рівень Рейну призвів до зростання попиту на перевезення вантажів, що в умовах нестачі водіїв призвело до зростання цін. В іншому напрямку (з Німеччини до Польщі) зростання вартості становило лише 1%. У зв’язку з вищезазначеною посухою, ціни на перевезення внутрішньонімецькими маршрутами також зросли.

Транспортні тарифи з Іспанії у другій половині року зросли на 9% – це менше, ніж у середньому на ринку, оскільки ключові сільськогосподарські експортні товари Іспанії постраждали від екстремальних температур та посухи у літній період.

Розширення спотового ринку
Проте 2023 приніс зовсім іншу тенденцію. Традиційно слабкий початок року було посилено низьким попитом, спричиненим економічним спадом у Європі. Зниження ставок було помітним як у січні, так і в лютому 2023 року – наприкінці другого місяця цього року ставки були на 4% нижче, ніж у січні 2022 року.

Індекс вартості перевезення одного кілометра складається на основі середніх ставок, які компанія Sennder виплачує перевізникам, які працюють на неї. Загалом це близько 40 тис. вантажівок, тому тенденції та тренди можуть бути показовими для ринку загалом. Аналогічна тенденція була помітна в даних біржі Trans.eu.

Аналітики Sennder пишуть, що перша половина 2022 пройшла на тлі розширення спотового ринку. Зростання ставок на цьому ринку змусило перевізників віддати перевагу цьому виду вантажоперевезень замість контрактів. У другій половині року уповільнення економічного зростання та скорочення замовлень призвели до того, що спотові та контрактні ставки у листопаді перебували на однакових рівнях. Спотові ціни також впали напередодні Різдва – традиційно найкращого періоду на цьому ринку.

Нестійка ситуація
Тенденція до зниження на спотовому ринку зберігається у перші місяці 2023 року. Однак Томас Крістенсон, головний операційний директор компанії Sennder, стверджує, що така ситуація не може тривати вічно.

«Маржа автоперевізників невелика, тому набагато нижчі спотові ставки вже не можуть впасти. Якщо припустити, що Європа почне відновлюватись у другій половині року, то можна очікувати щодо великого зростання ставок, оскільки на ринку знову відчувається слабкість, спричинена нестачею водіїв, а ціни на нафту повертаються до своїх історичних траєкторій», – сказав Томас Крістенсон.

Зростання ринку вже скоро

Автори звіту наголошують, що ціни на паливо впали через низький рівень попиту в західному світі, проте запаси палива та потужності НПЗ знаходяться на низькому рівні, тому економічне піднесення призведе до значного зростання цін на паливо і, відповідно, транспортних ставок.

Це зростання, на думку експертів Sennder, відбудеться не раніше за другу половину року.
«Ми очікуємо, що, з погляду обсягів перевезень, перше півріччя буде слабким», – роблять висновок автори звіту

Вони додають, що в перші місяці року повинні переважати товари першої необхідності (такі як продукти харчування та повсякденний попит). Багато що залежатиме від економічного підйому у Китаї після зняття пандемічних обмежень. Підвищення попиту на Піднебесній може підтримати європейську промисловість.

Поділитися
Подібні публікації