З 21 серпня 2023 року розумні тахографи 2-го покоління (G2V2) стануть обов’язковими у всій Європі. Спочатку для всіх транспортних засобів, що знов реєструються, згодом установка смарт-тахографа буде обов’язковою для всіх транспортних засобів, що виконують міжнародні перевезення.
Економічна ефективність контролю за дотриманням соціальних положень, швидкий розвиток нових технологій та необхідність цифровізації економіки, а також необхідність забезпечення рівних умов для всіх перевізників є основними причинами запровадження змін у тахографах.
Заміна тахографів
Введення на ринок нових тахографів відрізнятиметься від змін, які ми знаємо з попередніх років. Обов’язок замінити тахографи у транспортних засобах, що використовуються у міжнародних перевезеннях, за рахунок перевізників.
З серпня 2025 року в міжнародних перевезеннях будуть використовуватись лише автомобілі зі смарт-тахографами другої версії. Щоб добре розібратися у заміні тахографів, варто ознайомитись з типами тахографів, які використовуються в даний момент.
Тахографи поділяються на аналогові та цифрові – тут ні в кого не повинно виникнути проблем із їх розрізненням. Складність виникає при спробі відрізнити цифровий тахограф (G1) від смарт-тахографа (G2) – зовні вони практично ідентичні, а основна відмінність полягає в реєстрації місця розташування в розумних тахографах (G2), які встановлюються на нових автомобілях з червня 2019 року.
Декілька етапів заміни
З 21 серпня 2023 року у всіх нових транспортних засобах, що реєструються вперше, повинні обов’язково встановлюватися нові тахографи, тобто смарт-тахографи (G2V2) другої версії.
До 31 грудня 2024 року слід замінити найстаріші тахографи, тобто аналогові та цифрові (G1) у машинах, що використовуються для міжнародних перевезень.
Це означає, що якщо після цієї дати перевізник хоче використовувати транспортний засіб у міжнародних перевезеннях, він має бути оснащений смарт-тахографом (G2) першої версії (обов’язково встановлюється з 16 червня 2019 р.) або другою (обов’язково встановлюється з 21 серпня 2023 року).
Не пізніше 19 серпня 2025 року необхідно замінити вже всі тахографи, які використовуються у транспортних засобах для міжнародних перевезень. Тому, якщо у 2023 році перевізник купив транспортний засіб з розумним тахографом першої версії, то за два роки такий тахограф йому доведеться замінити.
З 1 червня 2026 року смарт-тахографи стануть обов’язковими для транспортних засобів із повною масою понад 2,5 тонни, що виконують міжнародні перевезення.
Якщо перевізник виконує змішані перевезення, частиною яких є внутрішні перевезення, а частиною – міжнародні, то замість заміни тахографів він може розподілити транспортні засоби так, щоб вантажівки зі старими тахографами використовувалися лише для внутрішніх маршрутів, а з новими – для міжнародних.
Заміна за рахунок перевізника
За заявами виробників, оновлення існуючих тахографів буде неможливо, необхідна тільки їхня фізична заміна, що продиктовано, зокрема, новими вимогами щодо сигналу розташування та обов’язкового bluetooth-інтерфейсу для транспортних смарт-систем.
На жаль, заміни самого тахографа недостатньо – необхідно також замінити датчик руху, оскільки він може бути відкалібрований лише з одним тахографом.
Витрати заміну тахографів повністю несе перевізник. Також слід пам’ятати, що операція із заміни може тривати навіть кілька годин. Через тривалість дії варто подумати, які з транспортних засобів будуть використовуватися для міжнародних перевезень у 2025 році та відповідним чином розподілити заміни на весь 2024 рік.
Тахографи в мікроавтобусах
Заміна тахографів у вантажівках та автобусах – це ще не все. З 1 липня 2026 року тахографи стануть обов’язковими у мікроавтобусах, які виконують міжнародні комерційні перевезення речей, повною масою від 2,5 тонн.
Разом із встановленням тахографів на ці транспортні засоби також набудуть чинності такі ж вимоги, що стосуються часу водіння та відпочинку, що й для водіїв вантажівок.
Варто зазначити, що не на всі мікроавтобуси поширюватиметься обов’язок встановлення тахографів – установка не торкнеться транспорту для перевезень по країні, пасажирських перевезень (у тому числі міжнародних) та міжнародних перевезень для власних потреб. Інакше кажучи, установка стосується перевезень мікроавтобусами, які сьогодні вимагають отримання ліцензій і виписок.
Перехідні тахографи
Розумні тахографи другої версії (G2V2) повинні стати одними з перших пристроїв, що повсюдно використовуються, з технологією автентифікації положення GNSS завдяки послузі OSNMA системи GALILEO.
Це повинно захищати сигнал розташування від перешкод та шахрайства. На жаль, ця технологія ще не готова, а роботи з її завершення триватимуть до кінця поточного року, у зв’язку з чим вже прийнято відповідні перехідні положення, які скасовують обов’язок використовувати технологію OSNMA у перших тахографах, що встановлюються з серпня цього року, як мінімум до кінця травня. 2024 року.
Що це означає для перевізників та водіїв? Для них практично нічого не зміниться – заміна тахографів відбуватиметься відповідно до раніше представленого графіка, а всі функції тахографа, що використовуються на практиці, будуть доступними.
У перехідних тахографах сигнал розташування не матиме додаткового захисту, але планується можливість його оновлення за готовності технології OSNMA. Важливо відзначити, що в останньому голосуванні щодо внесення поправок до цих правил обов’язок щодо оновлення тахографів згодом зник, тому рішення про можливе оновлення прийматиме сам перевізник.
Нові функції
Смарт-тахографи другої версії матимуть низку нових функцій:
Автоматичний перетин кордону
Це функція, на яку чекають насамперед водії – завдяки їй перетин кордонів країн Євросоюзу автоматично фіксуватиметься в тахографі, тому водіям не доведеться зупинятися на кордонах, щоб запровадити країну. Для підприємців це означає, що кордони в тахографах будуть точнішими, що полегшить розрахунки.
Увага! Лише наприкінці травня цього року перші смарт-тахографи другої версії (G2V2) пройшли сертифікацію. Це означає, що у більшості отриманих у червні та липні цього року автомобілів, найімовірніше, ще буде розумний тахограф першої версії, тобто без автоматичної реєстрації кордонів.
Реєстрація навантаження/розвантаження одночасно з положенням
У меню з’явиться функція, яка дозволяє реєструвати в пам’яті тахографа та карти водія завантаження, розвантаження та одночасне завантаження та розвантаження. Ця функція активуватиметься вручну водієм.
Реєстрація типу перевезення: пасажири/речі
Під час калібрування у тахографі буде збережено тип транспорту, що розрізняє перевезення пасажирів та вантажів.
Авторизація сигналу GNSS через OSNMA GALILEO
Функція захисту сигналу розташування, яка не буде доступна у перехідних тахографах. Вбудований bluetooth-інтерфейс для комунікації із зовнішніми програмами
Виробники програм та пристроїв зможуть отримувати поточну інформацію з тахографів через bluetooth. Будуть доступні дані, наприклад, про поточне положення або активність водія (водіння/інша робота тощо). Також можна буде відалено за допомогою, наприклад, планшета, робити мануальні записи. Частина даних, наприклад персональні дані, буде доступна лише за згодою водія.
Розширена пам’ять тахографа та карти водія
Щоб вмістити більше даних у зв’язку з перевіркою протягом останніх 56 днів.
З’явиться наступне покоління карток для тахографа, але їх заміна відбудеться так само, як і в попередні роки.
Це означає, що нові карти видаватимуться після дати обов’язкової установки тахографів на нові транспортні засоби. Що важливо, нові карти будуть сумісні зі старими тахографами і навпаки. Більше даних інспекція зможе зчитувати дистанційно.
Віддалене завантаження даних інспекторами
Дистанційне завантаження даних з тахографа під час перевірок вже стає звичайним явищем у всьому ЄС. Служби контролю з нинішніх смарт-тахографів можуть зчитувати 19 параметрів, найчастіше схильних до маніпуляцій.
В Інтернеті багаторазово з’являлася інформація про те, що інспектори зупиняли вантажівку для детальної перевірки, виявляли, що далекобійник водить вантажівку без карти або перевищує час з моменту останнього калібрування.
Сканування великої кількості транспортних засобів, що проїжджають повз, і вибір підозрілих автомобілів для перевірки особливо важливі для забезпечення безпеки дорожнього руху. Перевірки, під час яких водії трапляться «на місці злочину» на маніпуляціях, у Польщі закінчуються позбавленням прав водія терміном на 3 місяці.
Разом з новими тахографами у інспекторів з’являться нові можливості, завдяки яким вони зможуть дистанційно перевіряти, чи не перевищує водій транспортного засобу, що проїжджає, часу водіння (безперервного, добового або щотижневого) і чи правильно працює визначення місцезнаходження за GNSS.