Головна Новини СhatGPT: Майбутнє штучного інтелекту у сфері логістики
Новини

СhatGPT: Майбутнє штучного інтелекту у сфері логістики

10 Жовтня 2023 162

ChatGPT здатний зробити революцію у транспортно-логістичній галузі. У цьому впевнені усі учасники ринку.

Як ChatGPT “особисто” оцінює власну цінність для логістики? Якщо поставити штучне інтелект таке питання, ChatGPT відповідає, що він здатний:

  • автоматизувати ручні та трудомісткі процеси,
  • аналізувати великі обсяги даних для прийняття зважених рішень,
  • прогнозувати терміни доставки відправлень,
  • автоматично обробляти запити та скарги клієнтів,
  • навчати та підтримувати співробітників.

Розглянемо по порядку заявлені ним галузі застосування.

Автоматизація ручних та трудомістких процесів
Перша перевага використання чату – автоматизація, процес створення контенту. ChatGPT вже зараз спонтанно підтримується в таких областях, як створення маркетингового контенту, написання скриптів та макросів, а також переклади, тобто практично всі області, якими користувалися MS Office або Google Workspace (хмарні сервіси, що дозволяють компаніям інтегрувати власне доменне ім’я з продуктами Google, такими як Gmail або Google Drive).

ChatGPT ефективно проявляє себе як цифровий асистент менеджера у підготовці доповідей, дорожніх карт, презентацій, звітів, аналізі технічної та юридичної документації. За допомогою цього інструменту компанії можуть генерувати статті, повідомлення у блогах, контент у соціальних мережах. Крім того, може виступити як засіб автоматизації процесу обробки замовлень у eCommerce.

Аналіз великих обсягів даних
ChatGPT здатний аналізувати великі масиви даних про роботу складів, рух транспорту, витрати ресурсів і часу на проведення операцій, перевезення та виконання замовлень.
Аналіз даних необхідний виявлення закономірностей і статистики, що дозволяє компаніям приймати найкращі рішення.

Ці рішення стосуються визначення та оптимізації маршрутів, зменшення споживання палива, підвищення безпеки транспортних та логістичних операцій, виявлення та реагування на потенційні загрози, таких як крадіжка чи втручання у режимі реального часу.

Генеративний штучний інтелект може проаналізувати дані про надзвичайні дорожні пригоди з транспортом за кілька років та визначити найбезпечніші, найекономніші маршрути. ChatGPT може також аналізувати дані про ризики, наприклад, про пошкодження або втрату під час транспортування, виявити області, що вимагають приділення превентивних заходів, враховувати різні фактори, такі як тип вантажу, маршрути, погодні умови.

На складі ChatGPT прискорює всі процеси завдяки покращеному розміщенню товарів, аналізу руху та оптимізації для співробітників та складських роботів. Він може аналізувати такі дані, як історії продажів, сезонність, моделі покупок, відстежувати стан запасів, тенденції продажів та прогнозування попиту, що дозволяє краще керувати запасами, щоб уникнути дефіциту чи надлишку.
Дуже важливим є також аналіз помилок та раннє виявлення аномалій. За допомогою штучного інтелекту швидко виявляються і виправляються несправності до того, як вони завдадуть шкоди.

Прогноз термінів доставки замовлень
Автоматизовані системи управління замовленнями на основі штучного інтелекту використовують складні алгоритми для автоматичного відстеження замовлень, контролю термінів доставки та виявлення будь-яких потенційних проблем, які можуть призвести до затримки.

Надаючи дані та аналітику в режимі реального часу, ці системи дозволяють компаніям передбачати можливі затримки та вживати запобіжних заходів для забезпечення своєчасної та повної доставки замовлень.

Автоматизація обробки запитів та скарг клієнтів
З доступом до оновлюваних логістичних даних ChatGPT може забезпечувати будь-яку інформаційну та клієнтську підтримку в режимі 24/7. Ще один аспект – персоналізація контенту. ChatGPT дозволяє налаштовувати зміст відповідно до переваг і потреб окремих клієнтів.

Аналізуючи відгуки клієнтів, штучний інтелект слідкує за якістю роботи компанії. Лінгвістична модель може класифікувати відгук як позитивний, нейтральний чи негативний, виявляти закономірності та тенденції у думках, а також генерувати резюме оглядів.

Servion Global Solutions, американська компанія, лідер у галузі управління якістю обслуговування клієнтів, вважає, що до 2025 року 95% взаємодії з клієнтами забезпечуватиметься силами штучного інтелекту.

Навчання та підтримка співробітників
ChatGTP може покращити не тільки спілкування компанії з клієнтами, а й спілкування людини з машиною. Його можна застосовувати для автоматизації та налагодження комунікації між окремими підрозділами компанії, логістичними провайдерами, їх контрагентами та іншими учасниками ланцюжків постачання.

Співробітники – люди все частіше мають справу з інтелектуальними системами як із «колегами». Чим швидше ці системи покращать взаємодію, тим краще буде спільна робота. Штучний інтелект може також використовуватися як «розумний асистент» для водіїв, спілкуватися простою мовою, надавати цінну інформацію і попереджати про небезпеки, не відволікаючи від дороги.

Його також можна використовувати для контролю за дотриманням правил дорожнього руху та попередження стресу водія вантажівки. Індивідуальні рекомендації щодо перерв можуть сприяти безпеці праці і, таким чином, запобігати ДТП.

ChatGPT у транспортній галузі
Одне з основних застосувань чату в транспортній галузі – допомога відправнику вантажу або експедитору при першому контакті з клієнтом. Такої думки дійшли експерти Польського Інституту

Дорожнього Транспорту (PITD) у своєму рапорті «Чи змінить ChatGPT транспортну галузь?», опублікованого в липні 2023 р. ChatGPT може вести автоматизоване листування для перевірки мотивації та рівня довіри до потенційного контрагента.

У ході такої перевірки можна оцінити, чи варто взагалі розмовляти із суб’єктом, а також чи збігаються запропоновані їм можливості з метою (мотивацією) суб’єкта.

Чат-боти можуть бути корисні для визначення ETA (розрахункового часу прибуття). При визначенні ETA у транспорті важливими змінними є відстань, швидкість, дорожні умови, інтенсивність руху.

Шляхом пошуку ресурсів штучний інтелект може отримати дані про середню швидкість руху на даній ділянці дороги, можливі перешкоди або опубліковані попередження, які можуть змінити час прибуття. У зв’язку з цим виникає питання про те, якою мірою в майбутньому відбудеться інтеграція чат-ботів із системами керування автопарком (FMS) або GPS-системами з функціями маршрутизації.

На даний момент вони є найефективнішим інструментом точної оцінки часу прибуття. «Я впевнений, що ШІ та ChatGPT можуть кардинально змінити вантажний автомобільний транспорт у найближчі десятиліття, відкриваючи двері сценаріям, які сьогодні можуть виглядати досить футуристично» – вважає Конрад Домбровський, менеджер транспорту в Carrefour Polska, французької компанії, що володіє мережею гіпермаркетів та супермаркетів.

Серед цих сценаріїв він називає узгодження графіків доставок залежно від попиту та потреб сторін, автоматичне спілкування із субпідрядниками. У разі раптових змін ChatGPT негайно передає інформацію всім зацікавленим сторонам, зводячи до мінімуму потенційні затримки та незручності.

Друге – поява автономних колон вантажівок, у яких їде один водій, а решта автомобілів автономно йдуть за ним. Це може збільшити ефективність та безпеку, а також зниження витрат, пов’язаних із працевлаштуванням водіїв.

«Зараз це важко уявити, але якщо впровадити таке рішення у великих хабах або логістичних центрах, де в межах одного складу воно буде використовуватися для прискорення та оптимізації процесів обробки вантажів?», – замислюється Конрад Домбровський.

Третім «проривним рішенням» стала б так звана передиктивна обробка: ChatGPT аналізує дані датчиків транспортних засобів, може передбачати механічні несправності до появи, що дозволяє проводити ремонт і обслуговування в оптимальний момент.

Четверте: глибоко персоналізовані послуги. Штучний інтелект може надати набагато більш персоналізовані послуги для клієнтів, аналізуючи їхню колишню поведінку та потреби. Наприклад, підказати найоптимальніші транспортні маршрути на основі попереднього досвіду клієнта, погодних умов, пробок тощо.

У довгостроковій перспективі ChatGPT може створювати транспортні мережі, що самонавчаються: оптимізувати транспортні мережі самостійно, навчаючись на досвіді і адаптуючись до змінних умов з в реальному часі.

Завдання та проблеми логістики
Більшість логістичних компаній усвідомлюють, які можливості та переваги відкриває впровадження технологій штучного інтелекту, але не всі можуть реалізовувати ці проекти.

Впровадження штучного інтелекту в логістику пов’язане з низкою завдань та проблем. ChatGPT ґрунтується на введенні даних користувачем. Сам чат заявляє: «Мої можливості обмежені інформацією, яка була оброблена та була мені доступна до моменту останнього тренінгу у 2021 році.

Є багато тем та детальної інформації, які можуть виходити за межі мого обсягу знань». Тому, по-перше, щоб ефективно використовувати штучний інтелект, логістичні компанії повинні мати доступ до великих баз даних. Дані необхідно зібрати, структурувати та проаналізувати, щоб використовувати їх як основу для алгоритмів ШІ.

Компанії повинні розробляти власні алгоритми ШІ (сукупність точно заданих правил чи набір інструкцій, що описують порядок дій на вирішення завдання). Крім того, щоб отримати від роботи необхідні результати, слід навчитися правильно формулювати перед штучним інтелектом завдання.

По-друге, логістичні компанії мають інвестувати у відповідні технології та ресурси для використання ШІ. Сюди входить обладнання, програмне забезпечення та персонал, який може його обслуговувати. За допомогою штучного інтелекту можна збирати та аналізувати дані від декількох підключених пристроїв і систем.

До них входить система SCM (Supply Chain Management) – управління ланцюжками поставок, управлінська концепція та організаційна стратегія, що полягає в інтегрованому підході до планування та управління всім потоком інформації про сировину, матеріали, продукти, послуги, що виникають і перетворюються на логістичні та виробничі процеси .

Другий такий пристрій – система ERP (Enterprise Resource Planning) – планування ресурсів підприємства. Це сукупність всіх базових бізнес-процесів, необхідних для управління компанією: фінанси, управління персоналом, виробництво, ланцюжок поставок, послуги, закупівлі та багато іншого. Сучасне рішення ERP також пов’язує внутрішні операції з бізнес-партнерами та мережами по всьому світу.

Третій пристрій – система CRM (програма для автоматизації та контролю взаємодії компанії з клієнтами). Вона зберігає та структурує інформацію про замовлення та покупців, допомагає оптимізувати маркетинг, підвищити продажі та якість обслуговування.

Для того, щоб зберегти конкурентоспроможність, гравці ринку логістики повинні також впроваджувати ІІ у WMS- та TMS-системи (системи управління складом та системи управління транспортом).

При впровадженні ШІ в логістику все ще існує низка юридичних та моральних міркувань, які потрібно враховувати. Компанії повинні переконатися, що вони відповідають положенням про конфіденційність даних, не порушують прав інтелектуальної власності і що їх системи на основі штучного інтелекту не є дискримінаційними щодо будь-яких осіб або груп.

Ризики
Є побоювання, що системи, керовані штучним інтелектом, можуть не впоратися із несподіваними та складними сценаріями. У разі виходу з ладу систем ШІ деякі процеси можуть стати паралізованими. Логістичні компанії повинні бути готові мати резервний план для таких ситуацій та мати можливість швидко коригувати свої алгоритми штучний інтелект за необхідності.

Більш широке впровадження ШІ також залежатиме і від надійної кібербезпеки, вважає Томас Еванс, головний технічний директор з робототехніки Honeywell, американської корпорації, яка виробляє електронні системи управління та автоматизації.

Якщо дані не можуть бути надійно зібрані, збережені та передані партнерам компанії, це стає проблемою, а не перевагою. У міру того, як цінність даних для запуску систем ШІ стає все більш високою для бізнесу, вони стають цінними для зловмисників.

“Згодом вони все більше стають метою” – вважає Томас Еванс.
Основна загроза, як і в інших галузях, це різка зміна статус-кво. ChatGPT згодом займе дедалі більше роботи експедиторів, аналітиків, юристів, бухгалтерів, викликаючи потенційний хаос ринку праці. З іншого боку, ChatGPT значно підвищує ефективність компаній.

“Я думаю, що ChatGPT легко склав би іспит на кваліфікацію фахівця автомобільного транспорту”, – вважає Кшиштоф Дворник, Генеральний директор Польща InstaFreight GmbH. «Звичайно, законодавство не встигає наздогнати технологічні зміни і ще довго блокуватиме правосуб’єктність, необхідну для видачі сертифікату, але його можна було б передати людині».

Так само, вважає експерт, питання капіталу та правової відповідальності. Поки не буде врегульовано питання правового статусу ШІ або принаймні відповідальності за вжиті дії та рішення, доти він буде лише інструментом, який підтримує людину.

Європейський Союз активно працює над Законом про штучний інтелект для регулювання питань відповідальності та його використання. Після затвердження він буде першим у світі законодавством про штучний інтелект.

На питання, де ChatGPT бачить себе у бізнесі через 10 років, штучний інтелект відповів:
«Я допоможу виявити бізнес-ризики та проаналізувати потенційні загрози, щоб можна було більш ефективно керувати ризиками та вживати відповідних превентивних заходів».

Поділитися
Подібні публікації